|
Forum Mieszkańców Mysłowice Forum Mieszkańców Mysłowice
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Rafal
Dołączył: 24 Maj 2007
Posty: 377
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pią 12:15, 08 Lut 2008 Temat postu: |
|
|
Muzeum Śląskie gotowe w 2012 roku
(Dziennik Zachodni 8 lutego 2008 Teresa Semik)
Inwestycja będzie kosztować 240 mln złotych.
Austriaccy projektanci, którzy wygrali międzynarodowy konkurs na projekt nowego gmachu Muzeum Śląskiego, podpisali wczoraj w Katowicach umowę na realizację projektu budowlanego i dokumentację wykonawczą.
To kolejny, ważny etap w 84-letniej historii tej oczekiwanej inwestycji. W spotkaniu uczestniczył marszałek województwa śląskiego, Bogusław Śmigielski i prezydent Katowic, Piotr Uszok, bo muzeum to ich wspólna sprawa. Wzniesione zostanie na terenach po dawnej kopalni "Katowice", wśród zabytkowych budowli i zmieni poprzemysłowe oblicze tej części miasta.
Roger Riewe i Florian Riegler z austriackiej firmy Riegler Riewe Architekten ZTGesmbH w Grazu umieścili nowe muzeum w głębi ziemi niczym skarby. Jednak pomysł spotkał się z krytyką tych, którzy oczekiwali paradnej budowli.
- Projektowaliśmy tak, by nie zacierać śladów historii - odpowiedzieli zgodnie. - Język naszej architektury, to język, który pozostaje w tle, a nie wyróżnia się na pierwszym miejscu. Architektura widowiskowa szybko może się znudzić.
Austriacy dostaną za swoją pracę 10,2 mln zł. Wczoraj zapewniali, że część prac projektowych wykonana zostanie przez architektów z Katowic.
O budowę Muzeum zabiegano od początku II RP. Inwestycja znalazła się we wszystkich planach zagospodarowania przestrzennego woj. śląskiego. Pochłonie 240 mln zł, ale w 85 proc. koszty sfinansowane zostaną z funduszy unijnych.
Harmonogram prac jest napięty. Projekt budowlany i wykonawczy będzie gotowy w połowie przyszłego roku, wtedy wyłoniony zostanie generalny wykonawca. Prace budowlane ruszą w kwietniu 2010 r., a ich zakończenie przewidziano w kwietniu 2012 r.
Równocześnie trwać będzie remont zabytkowych budowli sprzed ponad stu lat. Trwa właśnie renowacja szybu Warszawa, w tym roku zabezpieczany będzie szyb Bartek.
Muzeum Śląskie zgromadziło dotąd 75 tys. obiektów. W swoich zbiorach ma jedną z najciekawszych w Polsce kolekcji malarstwa polskiego z lat 1800-1939, zgromadzoną jeszcze przed wojną przez prof. Tadeusza Dobrowolskiego. Wśród autorów są m.in: Jan Matejko, Józef Chełmoński, Stanisław Wyspiański, Leon Wyczółkowski.
Na podpisanie umowy pomiędzy Muzeum Śląskim w Katowicach i firmą Riegler Riewe Architekten czekaliśmy dość długo, od momentu ogłoszenia wyników międzynarodowego konkursu w czerwcu 2007 roku. Janusz Gawron, pełniący obowiązki dyrektora Muzeum Śląskiego tłumaczył to tym, że "temat nie jest łatwy", negocjacje trudne, bo trzeba było wyjaśnić, co oznacza "projekt budowlany" w prawie polskim i austriackim.
Nowy dyrektor Muzeum Śląskiego, Leszek Jodliński obejmie stanowisko 11 lutego.
Długa historia budowy
1924 powstanie Towarzystwa Muzeum Ziemi Śląskiej
1929 powołanie Muzeum Śląskiego przez Sejm Śląski
1939 rozbiórka gmachu przez Niemców
1981 rozpoczyna działalność Społeczny Komitet Odbudowy Muzeum Śląskiego
1984 restytucja Muzeum Śląskiego w Katowicach 1999 nowy komitet budowy muzeum z Kazimierzem Kutzem na czele
2005 przekazanie muzeum terenów b.kopalni "Katowice"
2005 konkurs na koncepcję funkcjonalno-przestrzenną
2006 międzynarodowy konkurs na koncepcję architektoniczną
2010 wbicie pierwszej łopaty
Superszybką koleją na polskie Euro 2012
(Dziennik Zachodni 8 lutego 2008 Aleksander Król)
Na przełomie kwietnia i maja śląska kolej ogłosi pierwsze przetargi dotyczące wykonania dokumentacji projektowej na budowę torów dla superszybkich pociągów.
- Ruszamy z pięcioma wielkimi kontraktami na modernizację naszych linii. Dzięki temu pociągi, które będą wiozły kibiców na piłkarskie Mistrzostwa Europy w 2012 roku, będą mogły osiągać prędkość nawet 200 kilometrów na godzinę! - mówi Jacek Karniewski, rzecznik katowickiego oddziału PKP Polskie Linie Kolejowe.
Do pierwszego gwizdka na Euro w Polsce kolej zamierza wyremontować i zbudować łącznie 1566 km torów, w tym ponad 650 km łączących miasta, w których będą rozgrywane mecze. Podróżujący między stadionami mają wysiadać na nowoczesnych dworcach, a sama podróż nie będzie wlekła się godzinami, bo przewoźnicy ogłosili już przetargi na superszybkie lokomotywy i wygodne wagony.
Chociaż uwaga wszystkich skierowana jest na budowę stadionów, jedną z kluczowych ról w czasie wielkiej imprezy sportowej będzie odgrywał właśnie transport kolejowy. Potwierdza to chociażby sprawozdanie sporządzone przez niemieckie federalne ministerstwo spraw wewnętrznych po Mistrzostwach Świata w 2006, z którego wynika, że Deutsche Bahn przewiozły wówczas dodatkowe 15 mln osób. Na mistrzostwa u naszych sąsiadów uruchomiono też 370 specjalnych pociągów dalekobieżnych i 10 tys. połączeń lokalnych.
- Na samym Śląsku będziemy realizować aż pięć wielkich kontraktów - mówi Jacek Karniewski.
Połączenie Katowic z portem lotniczym w Pyrzowicach to priorytet. Już za kilka tygodni zostanie ogłoszony przetarg na wykonawcę dokumentacji projektowej oraz studium wykonalności. Szacunkowy koszt całej inwestycji to około 320 milionów euro. Podróż z dworca głównego na lotnisko ma trwać niecałe pół godziny. Inwestorzy planują pięć przystanków (Katowice Załęże, Chorzów Batory, Chorzów ul. 3 Maja, Piekary, Pyrzowice Lotnisko), pomiędzy którymi pociągi pojadą nawet z szybkością 160 km/h. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego wpisało "Dojazd do lotniska" do Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-13 z uzasadnieniem: "bezpośredni związek z Euro 2012".
- Przewidujemy modernizację dworców w Gliwicach, Zabrzu, Świętochłowicach, Chorzowie Batorym oraz przebudowę dworca katowickiego - mówi Karniewski.
Kibice z Niemiec najszybciej dojadą na "Śląski" przez Opole. Jeśli będą chcieli zobaczyć jeszcze Kraków, dotrą tam z Opola w ciągu półtorej godziny (dziś taka podróż ekspresem zajmuje ponad 3 godziny).
Żeby było szybko i wygodnie spółki kolejowe muszą połączyć siły. Do dużych inwestycji przymierza się PKP Intercity. W najbliższych tygodniach zostanie rozstrzygnięty ogłoszony przez spółkę przetarg na zakup 10 superszybkich lokomotyw. - Na razie, nie myślimy o szybkości 300 km/h, bo takich tras jeszcze w Polsce nie ma. Kupujemy maszyny, które mogą osiągnąć 200 km/h - mówi Adrianna Chibowska, rzecznik prasowy PKP Intercity. Pierwsze nowe lokomotywy na tory wyjadą za dwa lata. Na Euro 2012 kibice będą podróżować już w luksusowych wagonach. PKP Intercity zamierza kupić ich aż 30. W wagonach sypialnych będą znajdowały się indywidualne łazienki dla każdego przedziału. Wagony będą wyposażone w nowoczesny sprzęt audio-wideo.
Ostatnio zmieniony przez Rafal dnia Pią 12:19, 08 Lut 2008, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
dawid0kozlowski
Dołączył: 04 Gru 2014
Posty: 7
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Czw 14:59, 04 Gru 2014 Temat postu: |
|
|
bardzo ciekawe inwestycja to centrum handlowo rozrywkowe Pogoria, ja będe miał blisko do centrum.
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|